Lecția pe care o învățăm zilnic în universități este că ritmul rapid al evoluției tehnologiilor AI reconfigurează procesul educațional și conferă noi semnificații activității de învățare. Inteligența artificială generativă nu a transformat doar modul în care conținutul științific este livrat studenților, ci a oferit și noi modalități de captare a atenției și de stimulare a interesului studentului, crescând astfel implicarea acestuia în învățare, premisă importantă a deciziei sale de a nu renunța la un parcurs educațional și chiar de a face performanță. Mai mult decât atât, sprijinul pe care utilizarea instrumentelor AI îl oferă pentru înțelegerea conceptelor complexe este valoros, dincolo de înțelegerea științifică tradițională, mergând spre dezvoltarea unor abilități de gândire critică, atât de necesare în contextul profesiilor viitorului.
Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) își exercită rolul în formarea gândirii conceptuale științifice a studenților, pe baza căreia aceștia vor fi mai puțin susceptibili la prejudecăți, stereotipuri și dezinformare. Totodată, UVT a înțeles că, pe lângă stăpânirea conceptelor, este la fel de importantă și educarea viitorilor practicieni, cu convingerea că aplicarea și comunicarea acestor concepte ale gândirii critice contribuie la adaptarea mult mai rapidă a studenților la noul mediu profesional versatil.
Astfel, disciplina complementară „Neuroștiințe și inteligență artificială”, precum și cea de „Inteligență artificială generativă aplicată”, reprezintă noile discipline obligatorii la UVT, care sunt disponibile din anul universitar 2025-2026 tuturor studenților de anul II și III, de la toate programele de studii de licență ale UVT, care pot opta pentru aprofundarea cunoașterii domeniului AI și a valențelor sale.
De asemenea, UVT, stimulând conexiunea dintre educație și cercetare, pe de o parte, și aplicând o strategie inovativă de internaționalizare, prin rolul său de membru fondator al alianței UNITA de universități europene, pe de altă parte, oferă și o disciplină obligatorie complementară, și anume „Inteligența artificială generativă aplicată în cercetare”. Aceasta se adresează nu numai studenților UVT, ci și studenților universităților partenere în alianța UNITA, studenți care se află în mobilitate fizică sau virtuală la UVT.